vélemény aréna
VÉLEMÉNYARÉNA.HU

mert a te véleményed is számít!

2016. december 5., hétfő
Vilma napja van

2016.09.21.

életmód

402

#dieta, #fogyas, #futas

hozzászólás

Mozgás vagy diéta a hatékonyabb?

Melyik ér többet? Ha minden nap futunk és kiesszük a hütőt vagy ha egész nap nézzük a tévét de közben salátán és sovány húson tengődünk?

Elmúlt 2 hetemben kisérleteztem magamon, hogy a fenti két életmód közül melyik a hatékonyabb, ha alacsonyabb testsúlyt és ami fontosabb alacsonyabb testzsír százalékot szeretnénk. Alaphipotézisem az volt, hogy a táplálkozás 70-80 százalékos, míg a mozgás 20-30 százalékos tényező a testzsírszázalék csökkentésében.
Két héten át gyakorlatilag kimaxoltam a két szélsőséges életmódot és naplóztam közben a súlyomat. Mindkét hét hétfő reggeltől hétfő reggelig tartott. Egy napon belül is lehet akár 1-2 kg ingadozás a napszaktól, hőmérséklettől vagy éppen az étkezésektől függően. Mivel éhgyomorra, reggelente mértem magam, így ezeket a befolyásoló tényezőket kiszűrtem. Amit tudni kell rólam, hogy 31 éves férfi vagyok, sokat sportolok és szeretek enni is, de alapvetően figyelek az étkezeésemre. 78 kilogram az optimális súlyom ahol 10% a testzsírom. A kisérlet indulásakkor 83,6 kg volt a súlyom. Első héten maximálisan odafigyeltem az étkezésemre, minden nap legalább négyszer ettem, semmi finomított cukor és kenyér, zérő cukros üdítő és este 6 után sem ettem. Nagyrészt fehérjét és zsírt vittem be, szénhidrátot minimálisat, még barna kenyeret és rizst sem, köret többnyire zöldség volt. Divat mostanában divatos, mainstream állításokat cáfolni, de az este 6 után nem evés nekem nagyon müködött. Az elmúlt években mindig akkor tudtam legjobban leszálkásodni, ha tartottam, hogy éhesen feküdjek le. Emellett nem sportoltam a teszt héten, igazi irodai geek életmódot folytattam, munkában egész nap ültem, utánna este már csak otthon motoszkáltam. A teszt hét után 80,2 kg-re mentem le, azaz 1 hét után az egyenleg -3,4 kg volt. A csökkenés mértéke exponenciálisan esett volna az aszkéta életmódon után, de ezúttal nem a fogyás volt a cél, hanem az alap hipotézisem (étkezés>mozgás) megerősítése vagy cáfolása.


A teszt hét után szabadságon voltam, így volt időm sportolni és mozogni, így ideális volt megcsinálni az ellentet hetet. Hétfőn 80,2 kg-mal indultam és a héten ötször mentem le az edzőterembe súlyzós edzést csinálni, ebből többször félóra hegymenet volt az edzés zárása, emellett négyszer futottam le 10 km-t és egyszer úsztam 2 kmt. Ez elég extrém terhelésnek mondható, valószínűleg az emberek kevesebb, mint 5%-a tart ilyen heteket. Viszont a sok mozgás mellett a táplálkozásban semmilyen korlátozást/önmegtartóztatást nem tartottam. Reggelente melegszendviccsel kezdtem a napot (ugyan barna kenyérrel, de az nem oszt, nem szoroz:)), minden nap ettem csokit, volt, hogy 300 gram carte d'or csokifagyit tüntettem el vagy éppen este rendeltem pizzát. A folyadékbevitelem sem tea és víz volt, hanem kóla és szörp. Nem erőltettem a zabálást, de mindent ettem, amit megkívántam. Napi 3000-3500 kalória mehetett be, ami nem extrém de zömmel szénhidrát formájában került bevitelre. A hét nap letelte után az induló 80,2 kg, 84,5 kg-ra ment fel, vagyis 4,3 plusszal zártam a hetet. Ebben valószínűleg benne van a jójóhatás is ill., hogy több étel volt a gyomromban, de az elmozdulás egyértelműen pozitív volt és mindössze egy hétről beszélünk.
Konkluzió számomra, hogy a táplálkozás sokkal fontosabb, mint, hogy mennyit mozgunk mellette. A mozgás természetesen segít egy ésszerű táplálkozás mellett és egészséges is de jóval kevesebb ráhatása van a testtömegre és a testzsír százalékra, mint a bevitt élelmiszerek minőségének, fajtájának és mennyiségének. Persze olyan über szélsőséges eseteket ne számoljunk, mint amilyen Micheal Phelps, aki alapozási időszakban napi 10 plusz pizzát eszik meg és emellett 8% alatti a testzsírszázaléka. Ő annyira kirívó eset, hogy a napi 10-20 kilométeres darálásokkal gyakorlatilag úgy égeti el a bevitt ételt, mint egy kazán.
Motiválni magunkat, hogy valamit csináljunk sokkal könnyebb, mint arra rávenni magunkat, hogy valamit ne tegyünk meg. Jelen esetben sokkal könnyebb a legtöbb embernek rávennie magát mondjuk egy kis futásra, mint lemondani egy esti pizzáról. Sajnos a várható hatás is egyenesen arányos, azzal, mennyire nehéz kivitelezni. Rémisztő látni, hogy mondjuk egy 2 literes kóla elégetése több, mint 10 kilométer futást jelent.
Búcsú koelhói gondolat: próbáljatok mértékletesek lenni és odafigyelni mit visztek be a szervezetetekbe. Ha sportoltok mellé az hab a tortán. De ne egyétek meg se a tortát se a habot:)

Végül pár rémisztő kép, az alap hipotézisem végképp alátámasztani...


hirdetés

KÉRLEK KEDVELD A VÉLEMÉNYARÉNÁT A FACEBOOK-ON

Mesébe illő kis fogadó a Fogarasi-havasok északi lábánál a Tündérek völgyében!

az előző cikk a életmód kategóriában

Álomlakásban él ez a 2 japán nő az erdő közepén

a következő cikk a életmód kategóriában

TÖLTÉS

Kérlek kedveld oldalunkat!

A weboldal cookie-kat használ, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen részed, amikor az oldalunkon jársz. Az "Értem" gomb lenyomásával hozzájárulásodat adod, hogy elfogadod őket. További tudnivalókat a cookie-król Adatvédelmi szabályzatunkban találsz: adatvédelem

Értem