vélemény aréna
VÉLEMÉNYARÉNA.HU

mert a te véleményed is számít!

2016. december 8., csütörtök
Mária napja van

2016.05.30.

életmód

12431

#pajzsmirigy, #TSH

hozzászólás

20 tipp, hogyan optimalizáljuk a pajzsmirigyünk müködését

Korunk népbetegsége a pajzsmirigybetegség. Együtt lehet élni vele de nem muszáj. Mutatjuk, hogyan billentsük helyre a TSH-termelésünket.

Mielőtt a konkrét tippekre térnénk ki kezdjünk egy kis áttekintéssel. Akit nem érdekel gyorsan görgethet egyet:)

A pajzsmirigy működése

Működését a adenohipofízis által termelt hormon, a TSH irányítja. A tüszők falát alkotó mirigyhám tiroxint és trijód-tironint termel. Ezek általános hatású, a test egészére ható hormonok, fokozzák a mitokondriumok működését (tehát növelik az energiatermelést és oxigénfogyasztást). Egyes fehérjék szintézisét serkentik a sejtekben. A szervezet jódtartalmának 25-30%-a a pajzsmirigyben található.

A pajzsmirigyhormonok fő hatásai:

  • Fokozzák az alapanyagcserét
  • Serkentik a növekedést és fejlődést
  • Hatnak az idegrendszerre
  • Befolyásolják az izomműködést
  • Serkentik a kalcium-foszfát forgalmat
  • Gátolják a glikogén- és fehérjeszintézist
  • Fokozzák a szív érzékenységét, gyorsul a pulzus

Mik a tünetei a pajzsmirigy alulműködésnek?

Tünetei:

  • hízás
  • hajhullás
  • testszőrzet elvesztése
  • bőrszárazság
  • fizikai és szellemi lelassulás
  • depresszió

Mit tehetünk, hogy fokozzuk a TSH-termelődés fokozását?

  1. Törekedjünk a stressz kerülésére, hiszen stressz során szervezetünk kortizolt termel, mely megnehezíti a T3-hormon szintézisét.
  2. Vitaminok: A- és B-vitaminok mennyisége fontos, az előbbi csökkenti a pajzsmirigyműködést, a B1-vitamin méregtelenít.
  3. Méregtelenítsük szervezetünket, legfőképpen a nehézfémektől.
  4. A jód a legfőbb ásványi anyag, melyre a pajzsmirigynek szüksége van a megfelelő működéshez. A jód mellett szedjünk C-vitamint, E-vitamint, szelént, cinket, omega-3 zsírsavat és D-vitamint, hogy ellássuk testünket az egészséges működéshez szükséges alapvető tápanyagokkal.
  5. A gluténtartalmú ételek, illetve a szójatermékek étrendünkből való elhagyása megkönnyítheti a pajzsmirigy működését, hiszen az endokrintermelés nagyban függ a szénhidrátfogyasztástól.

  1. Egy 2009-es tanulmány szerint a cink fontos szerepet játszik a pajzsmirigy hormontermelésében. Tény, hogy a cink jelenléte nélkül a pajzsmirigy nem tudja átalakítani a T4 hormont aktív T3-má. Továbbá a hipotalamusznak is szüksége van a cunkre, hogy aktiválni tudja a pajzsmirigyet. Mindez azt jelenti, hogy az embereknek, akiknek nincs megfelelő cink a szervezetükben, valószínűleg pajzsmirigy alulműködésük van. A tudósok azt is megállapították, hogy a cink fontos szerepet játszik a pajzsmirigy receptorok működésében is, illetve a pajzsmirigy és a sejtek közötti kommunikációt is erősítik.
  2. Káliumban gazdag (pl. tej, banán, aszalt szilva, mazsola, burgonya, sárgarépa) étrend segít a pajzsmirigyműködés aktivizálásában.
  3. A természetes hormonegyensúly beállítása nélkülözhetetlen a teljes felépüléshez. Kerüljük a szintetikus gyógyszereket, kérjük meg orvosunkat, hogy természetes alapú gyógyszereket írjon fel. A hormontabletta viszont nem gyógyszer, hanem az, ami a neve: valóban hormon, amit pótolnunk kell, ha hiány van belőle szervezetünkben.
  4. Kerüljük ezeket az ételeket: cukor, fehér kenyér,péksütemények,tésztafélék,rizs, szója termékek.
  1. Fogyasszunk sörélesztőt. Gazdag forrása a B-vitaminoknak, ami segít optimalizálni a TSH-termelést.
  2. Több kutatás is bizonyította, hogy a tengeri alga (Spirulina vagy Chlorella) és a tengeri hínár szintén kedvező hatással van a pajzsmirigy működésére. Ezeket akár táplálék kiegészítő formájában is megehetjük. Mindkettő jódtartalma révén fokozza a pajzsmirigy működését.
  3. Esszenciális zsírsavak (lenmagolaj, kendermagolaj, ligetszépeolaj, tengerihal-olaj) Fékezik, kiegyensúlyozzák a pajzsmirigyműködését. 
  4. Lecitin. Elősegíti a zsírok megemésztését, erősíti a májat.
  5. L-tirozin kis mennyiségben fokozza a pajzsmirigyhormon termelését.
  6. A-vitamin vagy béta-karotin. Harmonizálja a pajzsmirigy működését.
  7. Vas. Erősíti az enzimek és a hemoglobin termelését.
  8. A megfelelő pihenés nemcsak a pajzsmirigynek tesz jót, de az egész szervezetre kedvező hatással van. Lehetőleg aludjuk ki a 8 órát minden nap.
  9. Sport és testmozgás! Nemcsak a szívre és a keringésre van jó hatással de a pajzsmirigytermelést is az optimális szint felé mozgatja. Ha nincs időnk lemenni edzőterembe, legalább futni vagy sétálni menjünk el heti 3-4-szer.
  10. Igyunk legalább napi 3 liter vizet. A sok folyadék szintén jó hatással van a TSH-termelésre. Szigorúan vizet vagy teát igyunk, a cukros vagy diétás szénsavas üdítők pont az ellenkező hatást érik el.
  11. Ezek a tippek segítenek de mindenképp orvossal vizsgáltassuk ki magunkat. Ha szükséges akkor elkerülhetetlen a gyógyszeres kezelés. Ezek a pontok a gyógyszeres kezelés sikerességét is persze nagyban tudják segíteni!

Ritkább ugyan de előfordulhat pajzsmirigy túlműködés is ennek az alábbi tünetei lehetnek:

  • pajzsmirigy megnagyobbodása
  • kidülledő szemek
  • hajhullás
  • hajritkulás
  • korai őszülés
  • vérnyomás emelkedése
  • szapora szívműködés
  • bőr és köröm problémák

Forrás: Szalka-Lidwurm-Nógrádi: A képzett beteg nagy diétáskönyve, Wikipedia, Pajzsmirigy beteg Facebook közösségek tapasztalatai


KÉRLEK KEDVELD A VÉLEMÉNYARÉNÁT A FACEBOOK-ON

Tipp, hogyan legyen több, mint 25 éves boldog kapcsolatunk

az előző cikk a életmód kategóriában

Neked van legjobb barátod? Akkor kérj ilyen tetoválást!

a következő cikk a életmód kategóriában

TÖLTÉS

Kérlek kedveld oldalunkat!

A weboldal cookie-kat használ, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen részed, amikor az oldalunkon jársz. Az "Értem" gomb lenyomásával hozzájárulásodat adod, hogy elfogadod őket. További tudnivalókat a cookie-król Adatvédelmi szabályzatunkban találsz: adatvédelem

Értem