vélemény aréna
VÉLEMÉNYARÉNA.HU

mert a te véleményed is számít!

2016. december 3., szombat
Ferenc, Olívia napja van

2016.04.15.

autó-motor

6551

hozzászólás

Sportautók amik reálisan elérhetőek

Racionalitás és sportautók? Igen! Lehet ésszel is sportautót venni. Segítünk!

Újonnan autót vásárolni csak akkor éri meg egy racionális fogyasztó számára, ha annyira tele van, hogy nagyon. Egy Audi A8 1 éves korára akár az 50%-át is elégeti a vételárának, de egy hétköznapibb autó esetében is a szalonból való kitolás -10%, míg az első év végére -25-35% körüli az esés. Jobban szeretem ha ezt az esést más bevállalja helyettem. Nem derogál használt autóba beszállni, sose értettem aki csak újat vesz finnyásságból. Mikor egy Mitsubishi Carisma vagy Toyota CarinaE elment anno 600-800 ezer kilométert gond nélkül, akkor elég nevetséges azt mondani, hogy 100 000 km feletti autót nem veszek. A mai autók tartóssága csökkent egyértelműen, de még így is a jobb konstrukciókba 300-400 ezer km gond nélkül benne van.

Másik fontos elvem, hogy csak japán vagy német játszik, egy német autópályáról hazavontatni egy lerobbant autót sokszázezer forint kilométertől függően. Az Alfa szervizesek nem hiába nyugodt és jóllakott emberek:)

A másik szintén fontos elvem, hogy egy autó az egyén anyagi vagyonának max 10, de inkább 5%-a legyen. Autót tartani luxus, viszi a pénzt a benzin, az értékvesztés, a szervizelés, a nem várt meghibásodás, a teljesítményadó, a biztosítás, a takarítása, a parkolóhelyek költsége. A lista hosszan folytatható, de látszik, hogy egy racionálisan választott autó is pénztemető. Ezek mellett luxus és butaság valakinek az összvagyonának 10%-a felett autót tartani. Aki hitelre vesz autót és többet akar mutatni az meg már végképp érthetetlen:)

A következő listában próbáltam az irracionálisból racionálist hajtogatni. 2500 köbcenti feletti motort nem tettem bele, így fájó szívvel kimaradt a három japán legenda a Mitsubishi 3000GT, Nissan 300ZX és a Toyota Supra. A Wankel motoros, 60 000 kmenként csereérett RX-7 és RX-8 is kimaradt a listából, mivel ez nem az irracionalista.postr.hu. Olaszok is tudnak szép sportautókat, mint a Barchetta, Fiat Coupe, Alfa Brera de én szeretek időben megérkezni oda ahova indultam. Valahogy nem tudnék random reggelenként mosolyogva elindulni a buszmegállóba azzal a tudattal, hogy van egy gönyörű piros sportautóm a garázsban, amibe be tudok ülni zenét hallgatni, de alapvető célját, hogy elvigyen A-ból B-be nem tudja teljesíteni.

Fájó szívvel de a fenntartási költségek miatt nem fért be a listába a Nissan 350Z, a Mitsubishi Lancer Evo, a Subaru Impreza WRX STI, a Nissan Skyline, a Nissan Silvia, a BMW M3. Az Audi TT meg szimplán azért maradt ki, mert nem tetszik. Az már tényleg Barbiemobil.

Kiválasztottam 8 db sportautót, ami kijön 1-1,5 Mft-ből és további 5 dbot, ami 2,5-3 Mft keretből megvehető. Német behozatal még szóba jöhetett volna 2 éve, de azóta az euró is lecsúszott 315 Ft-ra. Ha az anno volt 235 Ft-os euró (2008) lenne most is, az egyenesen a Kánaánt jelentené az iparágnak. Az alábbi lista autói nem érik el egy jól felszerelt 3 éves Focus árát, miközben élményben sokkal többet nyújtanak. Családosoknak is használható a kétüléseseket leszámítva az alábbi pár modell.

Nézzük a listát hátulról erősödő sorrendben. Erősen szubjektív a lista, a megbízhatóságot, alacsony fenntartási költséget és a relatíve elfogadható fogyasztást kifejezetten szem előtt tartottam.

8. Honda Integra 1.8 190 LE

Kisgyerekek előszeretettel használják. 4 generáció volt belőle, a 3. ami legjobb ár-érték arányú. 1 Mft és 1,5 Mft között kapható a 190 lóerős blokkal felszerelt Integra. A forma kicsit megkopott köszönhetően a 90-es évek közepi gyártási éveknek de a nyers erő és az igazi pörgős versenyautó fíling a Honda mellett szól.

7. Honda Accord 2.0 Sport 155 LE

Nem vagyok Honda fan, de a 7. helyezett is egy Honda. 155 lóerejével és 4 ajtós kialakításával az Accord Sport a nyolcas mezőny legésszerűbb választása családosoknak, akik még élvezik az életet és nem egy 7 üléses guruló bőröndre vágynak. Ezzel akár síelni is neki lehet indulni, se a csomagteret, se a nyomatékot tekintve nem lesz problémánk.

Hasznaltauto.hun a jelenleg legolcsóbban elérhető Accord Sport 1,4 Mft körül mozog.

6. Toyota Celica 1.8 TS (utolsó legyártott széria)

Sajnos ennek az autónak az imidzsét nagyon lelakták a boyracerek, pedig egy gazdaságosan fenntartható, 8 literes vegyes fogyasztással eljáró, igazán formás kis autóról van szó. A technika japán, így csak a kilométereket kell bele tenni mással nem is kell foglalkozni. Akár olajcsere nélkül is elmegy a gép 30-40 ezer kilométert (nem ajánlott!:)) cserébe szeret rozsdásodni. Inkább nőies a forma, az ára azonban nem veszélyes. Megkímélt 2000 körüli példányokat 1 Mft körül lehet már találni. Ez japán mértékegységgel azt jelenti, hogy egy átlagos 150 000 kilométeres futásteljesítményt feltételezve, az autó élettartamának max 30%-ánál jár.

5. Mitsubishi Eclipse 2.4 2000-2004 150 LE

2000 és 2004 közötti darabok már 900eFt - 1000eFt környékén indulnak. Többnyire sajnos csak automata váltóval érhető el, de szerencsére manuálisakat is ki lehet fogni. A halálos iramban második részében is előkerül ez a kultikus autó. Szép áramvonalas és lapos formájával senki meg nem mondja, hogy egy 10 éves autóról van szó. Menettulajdonságait tekintve azért ennél tudunk jobbat is találni. Első kerekes, automata váltós az Eclipse, ami 2400 köbcentijéből kihozott lóerőnél egy korszerű 1.8 motor többet tud, turbo nélkül. Egyik sem válik dicsőségére az kis Eclipsenek, de ritkasága és megbízhatósága miatt kecsegtető lehet azoknak, akik nem egy utca látképben megszokott Civicet vagy Golfot szeretnének vásárolni.

4. Mercedes SLK 2.3 Kompressor 196 LE (I. széria)

Ennél a modellnél már jó pár kompromisszumot meg kell kötni. 2 üléses, a tető nyitó motorja hajlamos ebben a korban beadni a kulcsot és a vonalvezetés is elég feminin. Sajnos plazamacskák és kitartott anyukák által előszeretettel vásárolt modell lett, így az ázsiója kicsit megtépázott. Ezt kompenzálja a jel az autó orrán, a 196 lóerős kompresszoros erőforrás és a tekintélyt parancsoló hosszú motorháztető. Szinte csak bőrös modellekbe lehet belefutni, szezon végén akár 900 - 1100 eFt-ért lehet értelmesebb darabokat találni.

3. Mazda MX-5 1.6 110 LE

Többek között ezt a modellt is volt szerencsém tesztelni. Az NB modell már megfizethető áron elérhető akár 800eFt-től. Itt már kompromisszumok tömegét kell megkötni de 30 éves korig, gyerek előtt jó választás, vagy egy kombi mellé hobbiautónak később. Csomagterébe 2 fő szűken tud pakolni egy hosszú hétvégére. Hangja dupla kipufogóval brutális, senki meg nem mondja, hogy egy gyenge kis 110 lovas 1.6 motor dolgozik a tető alatt. Az 1.8 sem sokkal vaskosabb, de ehhez a kis kasztnihoz bőven elegendő az erő. Hátsókerekes gépről van szó, így kanyarokban lehet játszani vele. Kedvenceim a körforgalmak, ahol igazán kellemes másodperceket tud szerezni az autó. Persze csak ésszel!

2. Toyota MR2 1.8 kabrió 140 LE

Gyakorlatilag az MX-5 klónjáról van szó, viszont mondhatni jobb, mint az MR-2-t megihlető Miata. Nagyobb 1.8 motor, 140 lovas teljesítmény, sokkal ritkább megjelenés, szinte már Porsches orr és a középmotor is mind előnyök a Mazdához képest. Ezért cserébe viszont már mélyebben a zsebbe kell nyúlni. Alkalmilag lehet 1,2 Mft-től kifogni megkíméltebb darabokat.

1. Hyundai Coupe 2.0 139 LE

Személyes kedvencem a 2000-től 2005-ig gyártott Hyundai Coupe. Ez a modell a hasznosság, a stílus és a teljesítmény legoptimálisabb metszete. 4 személyes, 2.0 benzin motorral akár 8 literrel is beéri vegyesen, csomagtere egy családnak is elegendő. Élményben talán gyengébb, mint az előbbiek viszont cserébe semmiről sem kell lemondanunk.

A non plus ultra a Tuscani modell, amely már nem is H betűt kapott az orrára, hanem egy T-t. Gyengébbek akár a Teslával is összemoshatják. Jobban felszerelt modellek már 1.2 Mft-től indulnak. Cserébe bőr, fakormány, dupla kipufogó, spoilerek és légbeömlők is helyet kaptak az autón.

A felső sávban már igazi erőművek is helyet kaptak, ami még a legkockább férfiak szívét is megpörgeti.

5. Mercedes SLK (II. széria) 1.8 163 LE

A II. szériás SLK már korántsem feminim, miután az orrára rajzoltak egy hatalmas pélót. 2,5-3 Mft környékétől már megszerezhetőek télen a külföldről behozott de már forgalomba helyezett darabok. Gyakorlatilag teljesen ekvivalens a BMW Z4-gyel, ízlés kérdése ki melyiket szeretné. Egy zárt parkoló nem árt hozzá, szeretik meghúzni és gyűlölködve nézni rá.

4. BMW Z4 2.5 192 LE

Míg a Mercedes kulcsszava a hatalom, a BMW-é a versengés. Fiatalosabb, mint az SLK de paramétereit tekintve szinte megegyezik, akár a korát, árát, akár a teljesítményt vagy a csomagtér literjét nézzük. Ráadásul mindkét autó hátul hajt. Tényleg csak fej vagy írás lehet a segítségünkre. Z4 inkább maszkulin, míg az SLK csajos autó. A Z4 esetében nagyobb benzines motorokkal érhető el (2.0, 2.2, 2.5, 3.0) míg az SLK kisebb kompresszoros motorokkal vásárolható, emiatt a hangja is gyengébb. Mi a Z4-re szavazunk.

3. Honda S2000 241 LE

A 10 éves japán kabriók mezőnyében ez a legfelülárazottabb modell, de a motor miatt van jogosultsága. Alkalmilag szezonon kívül ki lehet fogni 3 Mft környékén de szezonban 3,5 Mft az alja. A 2000 köbcentis motor 241 lóereje magáért beszél, ez már a Lancer EVO szintjét közelíti, ami már nemcsak wannabe sportautó vagy morcos személyautó, hanem vérbeli versenyautó, egy igazi varacskos disznó. Az S2000 összeszerelési minőségét nézve, mintha az örökkévalóságnak épült volna. Ha kint hagynánk a sivatagban 10 évre és utána előásnánk a por alól egy bikázással tuti indulna.

2. Porsche Boxster 2.5 204 LE

A "szegény ember" Porscheja, jobbkormányos, angol importból 1,5 Mft-ből megoldható, de 2-2,5 Mft között már 1998 körüli megkímélt darabokat is lehet találni. 204 lóerejével az S2000 után a második legerősebb modell de a fenntartását tekintve toronymagasan vezet. Porsche alkatrészeket aranyárban mérik. Legmagasabb presztízse is ennek az autónak van, de cserébe a legidősebbet is ebből tudjuk csak megvenni a megadott keretből.

1. Mitsubishi Eclipse 2.4 (legújabb kasztnis) 164 LE

Az előző 2 ajtós roadsterek után a végére egy használhatót is beraktam, nem mellesleg a személyes kedvencemet. Csepp formájú segge minden férfiban izgalmi állapotot képes kialakítani. Ez is első kerekes és nem egy pöccre állított motor dolgozik benne, akár egy Civic VTEC képes legyorsulni. Cserébe viszont a vonalvezetése gyönyörű, belső kialakítása tágas és jó ha évente egybe belefutok az utakon. 2006-2008 körüli példányok már 2.3 Mft-től elérhetőek. Nem kevés de ennyi pénzből még egy Swiftet sem kapunk újonnan. Egy 2008-as modellben 10 év gondatlan autózás még a legextrémebb használat mellett is benne van. Rizsrakéta, távolkeleti minőségben de Amerikában összeszerelve. Emiatt is megy ritkaságszámba. Magyar piacon nem forgalmazták, csak az USA-ból importált darabok keringenek az európai autós portálokon.


KÉRLEK KEDVELD A VÉLEMÉNYARÉNÁT A FACEBOOK-ON

10 ütős kis autó, amiről még csak nem is hallottál

az előző cikk a autó-motor kategóriában

1966 Ford Mustang Shelby GT 350

a következő cikk a autó-motor kategóriában

TÖLTÉS

Kérlek kedveld oldalunkat!

A weboldal cookie-kat használ, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen részed, amikor az oldalunkon jársz. Az "Értem" gomb lenyomásával hozzájárulásodat adod, hogy elfogadod őket. További tudnivalókat a cookie-król Adatvédelmi szabályzatunkban találsz: adatvédelem

Értem